Difference between revisions of "Dakini Kanakashrila"
From Shangpa Resource Center
Line 4: | Line 4: | ||
|Name Variants=kanakaśrīla,DA ki ma ka na ka shri la,ka na ka shrI la,TI ki ma ka na shrI (in ''deb ther sngon po'') | |Name Variants=kanakaśrīla,DA ki ma ka na ka shri la,ka na ka shrI la,TI ki ma ka na shrI (in ''deb ther sngon po'') | ||
|PersonClassification=5th–11th | |PersonClassification=5th–11th | ||
− | |Notes=According to the [[Khyung po'i rnam thar|biography of Khyungpo Neljor]], they met at Devīkoṭī during the first trip of Khyungpo Neljor to India. Kanakashrila transmited him: ''sam bu Ta'i rgyud, sgrub thabs, rdzogs rim de kho na nyid yang dag bsdus pa / dpal mchog dra ba sdom pa rgya mtsho / ye shes rgya mtsho / ye shes mngon byung / dam tshig bkod pa'i rgyud''.<br/><br/>དེ་ནས་དཱེ་ཝི་ཀོ་ཊིར་ཌཱ་ཀི་མ་ཀ་ན་ཀ་ཤྲི་ལ། སམ་བུ་ཊའི་རྒྱུད་སྒྲུབ་ཐབས་དང་བཅས་པ་དང་། རྫོགས་རིམ་དེ་ཁོ་ན་ཉིད་ཡང་དག་བསྡུས་པ་དང་། དཔལ་མཆོག་དྲ་བ་སྡོམ་པ་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་མངོན་བྱུང་དང་། དམ་ཚིག་བཀོད་པའི་རྒྱུད་རྣམས་ཞུས་སོ།<br/>"Then, at Devîkoti, I received, from the dâkinî Kanakashrila, the ''Sampuṭa Tantra'' (''sampuṭodbhavaḥ'', [https://84000.co/translation/toh381 Toh 381]) with its sadhana, the phase of perfection following ''The Compendium of Suchness''; ''the Glorious Supreme (Cakrasaṃvara) Net [[Sdom pa rgya mtsho'i rgyud|Ocean of Saṃvara]]'' (''jālasaṃvara?''); [[Ye shes rgya mtsho'i rgyud|''The Ocean of Wisdom'']]; The Manifest Origin of Wisdom; and ''the Tantra of the Arrangement of the Samayas'' ([https://84000.co/texts/toh502-the-sovereign-tantra-orderly-arrangement-of-the-three-vows Toh 502? ''samaya vyūha tantra''?])." | + | |Notes=According to the [[Khyung po'i rnam thar|biography of Khyungpo Neljor]], they met at Devīkoṭī during the first trip of Khyungpo Neljor to India. Kanakashrila transmited him: ''sam bu Ta'i rgyud, sgrub thabs, rdzogs rim de kho na nyid yang dag bsdus pa / dpal mchog dra ba sdom pa rgya mtsho / ye shes rgya mtsho / ye shes mngon byung / dam tshig bkod pa'i rgyud''.<br/><br/>དེ་ནས་དཱེ་ཝི་ཀོ་ཊིར་ཌཱ་ཀི་མ་ཀ་ན་ཀ་ཤྲི་ལ། སམ་བུ་ཊའི་རྒྱུད་སྒྲུབ་ཐབས་དང་བཅས་པ་དང་། རྫོགས་རིམ་དེ་ཁོ་ན་ཉིད་ཡང་དག་བསྡུས་པ་དང་། དཔལ་མཆོག་དྲ་བ་སྡོམ་པ་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་མངོན་བྱུང་དང་། དམ་ཚིག་བཀོད་པའི་རྒྱུད་རྣམས་ཞུས་སོ།<br/>"Then, at Devîkoti, I received, from the dâkinî Kanakashrila, the ''Sampuṭa Tantra'' (''sampuṭodbhavaḥ'', [https://84000.co/translation/toh381 Toh 381]) with its sadhana, the phase of perfection following ''The Compendium of Suchness''; ''the Glorious Supreme (Cakrasaṃvara) Net [[Sdom pa rgya mtsho'i rgyud|Ocean of Saṃvara]]'' (''jālasaṃvara?''); [[Ye shes rgya mtsho'i rgyud|''The Ocean of Wisdom'']]; ''The Manifest Origin of Wisdom''; and ''the Tantra of the Arrangement of the Samayas'' ([https://84000.co/texts/toh502-the-sovereign-tantra-orderly-arrangement-of-the-three-vows Toh 502? ''samaya vyūha tantra''?])." |
|Students=Khyungpo Neljor | |Students=Khyungpo Neljor | ||
}} | }} |
Revision as of 21:04, 13 September 2024
Resource ID | P172 | ||
---|---|---|---|
Date of Birth | 11th c.? | Date of Death | Unknown |
Name Variants
kanakaśrīlaDA ki ma ka na ka shri la
ka na ka shrI la
TI ki ma ka na shrI (in deb ther sngon po)
Students
Khyungpo NeljorNotes
According to the biography of Khyungpo Neljor, they met at Devīkoṭī during the first trip of Khyungpo Neljor to India. Kanakashrila transmited him: sam bu Ta'i rgyud, sgrub thabs, rdzogs rim de kho na nyid yang dag bsdus pa / dpal mchog dra ba sdom pa rgya mtsho / ye shes rgya mtsho / ye shes mngon byung / dam tshig bkod pa'i rgyud.དེ་ནས་དཱེ་ཝི་ཀོ་ཊིར་ཌཱ་ཀི་མ་ཀ་ན་ཀ་ཤྲི་ལ། སམ་བུ་ཊའི་རྒྱུད་སྒྲུབ་ཐབས་དང་བཅས་པ་དང་། རྫོགས་རིམ་དེ་ཁོ་ན་ཉིད་ཡང་དག་བསྡུས་པ་དང་། དཔལ་མཆོག་དྲ་བ་སྡོམ་པ་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་རྒྱ་མཚོ་དང་། ཡེ་ཤེས་མངོན་བྱུང་དང་། དམ་ཚིག་བཀོད་པའི་རྒྱུད་རྣམས་ཞུས་སོ།
"Then, at Devîkoti, I received, from the dâkinî Kanakashrila, the Sampuṭa Tantra (sampuṭodbhavaḥ, Toh 381) with its sadhana, the phase of perfection following The Compendium of Suchness; the Glorious Supreme (Cakrasaṃvara) Net Ocean of Saṃvara (jālasaṃvara?); The Ocean of Wisdom; The Manifest Origin of Wisdom; and the Tantra of the Arrangement of the Samayas (Toh 502? samaya vyūha tantra?)."